Jak zjistím, jestli mám diastázu:

Postup je jednoduchý. Lehnete si na záda a pokrčíte nohy. Ukazováček a prostředníček si dáte nad pupík a zvednete hlavu k hrudníku. Když do pupíku dáte prsty, ucítíte po stranách svaly a pod prsty cítíte měkké místo, které je vyklenuté nebo je tam naopak díra, máte diastázu. Mezi svaly se vám můžou vlézt i 3-4 prsty.
Dalším testem je, že zvednete ze země hlavu a nadzvednete kousek nad zem obě nohy, pokud se vám nad pupíkem udělá „stříška“, máte diastázu. Stříšku ale nemá každá žena s diastázou, není to tedy podmínka.

Mají diastázu jen ženy po porodu?

Ne. Diastázu mají i muži, děti a dokonce i mladé dívky, které ještě nerodily.

Pomůže na inkontinenci zadržování moči?

NE!! A rozhodně to nedělejte. Můžete si tak způsobit naopak problémy s močovou trubicí. Na hluboké svaly pánevního dna zadržování moči nemá žádný vliv.

Čemu se vyhnout s inkontinencí?

Poskokům -švihadlo, jumping, panáky, běh apod.

Čemu se vyhnout s diastázou?

Posilování břišních svalů. Ano, vím, že se říká hlavně vynechat přímý břišní sval, ale já osobně nedoporučuju ženám ani posilovat šikmé svaly bez osobní konzultace a dozoru. Většinou totiž stejně ženy posilují místo šikmých opět přímý břišní sval.

Co cvičit po porodu?

Začněte chůzí a nechte v šestinedělí tělo regenerovat, načerpejte síly pro sebe a pro miminko a cvičení začněte řešit až po ukončeném šestinedělí. V případě inkontinence nebo diastázy si můžete problémy nevhodným cvičením ještě zhoršit a diastázu zafixovat.

Pro koho jsou vhodné tyto lekce?

Pro ženy, které:

  • se chystají otěhotnět
  • mají za sebou potrat
  • mají za sebou porod (alespoň 6 týdnů od porodu)
  • trpí na migrény, časté záněty močového měchýře či gynekologické záněty
  • trápí bolesti zad
  • trápí pokles orgánů
  • mají nepravidelnou, bolestivou, silnou nebo žádnou menstruaci
  • mají nepravidelnou ovulaci nebo žádnou
  • mají bolestivý pohlavní styk nebo problém vyndat např. tampon nebo venušiny kuličky
  • neudrží tampon nebo venušiny kuličky, vypadávají
  • trápí zácpy, hemeroidy

Pro muže, kteří:

  • mají problém s prostatou
  • mají problém s erekcí
  • mají špatné výsledky spermiogramu

Je rozhodující jak dlouho jsem od porodu?

Ne, cvičit můžete začít i 30 let po porodu. A nezáleží ani na tom, jestli jste rodily „normálně“ nebo císařským řezem.

Zapotím se u tohoto cvičení nebo je to „dýchací“ cvičení?

Zapotíte a budete i dýchat 😀

Ze začátku se soustředíme na držení těla, přidáme správné dýchání, cviky na pánevní dno, diastázu, uvolnění zad a z „dýchacích“ cviků se stane časem pěkná makačka 🙂

Stačí, když si zacvičím na lekci 1x týdně?

Rozhodně ne 😀 Cvičit musíte denně sama doma. Časem se cvičení stane součástí každodenního života a zvládnete cvičit například v autě, ve vaně nebo u žehlení 🙂

Až se mi inkontinence upraví nebo zavře diastáza, můžu znovu skákat nebo cvičit cviky na břicho?

Ano, přesně tak. Můžete zařadit znovu oblíbený běh, jumping nebo „prkno“…, ale jelikož inkontinence i diastáza se můžou vrátit, je dobré si zacvičit každý den alespoň 5 minut cviky na posílení středu těla, které se u mně naučíte. 😉

Je u diastázy nutná operace (abdominoplastika)?

Na toto nejde odpovědět jednoznačně. Ale už jsem viděla několik diastáz, kde lékaři konstatovali, že jinak než operací se diastáza napravit nedá. A dala se 🙂

Já osobně bych do operace nešla, aniž bych nedala šanci cvičení alespoň po dobu 1 roku.

Operace je obrovský zásah, je u ní delší doba rekonvalescence a nikdo vám nezaručí, že se distáza nevrátí (i takové klientky mám).

Stejně tak je to s inkontinencí.

Operací se napraví jen následky zažitých špatných stereotypů apod., ale ne jejich příčina.

Navíc největší problém je podle mě v tom, že hodně žen v operaci vidí možnost rychlého zhubnutí a pohodlné řešení bez nutnosti cvičení každý den.

Když ale cvičit nebudete, ani operace nepomůže. Oslabené hluboké svaly se ozvou jinde (záda, ploténky…).